Stjärnan bakom "Parfym Mellan Raderna"
Joelina Claesson
Hjärnan och hjärtat bakom parfym-podden som lyfter allt mellan toppnot och basnot, himmel och jord.
- För de som inte känner dig – vem är Joelina Claesson, och hur skulle du själv beskriva ditt förhållande till dofter?
Jag är en person som står med en fot i doftens värld och en i hälsans, och för mig hör de två helt naturligt ihop. Doft är hälsa, och hälsa är doft - båda handlar om våra sinnen och hur vi upplever världen omkring oss. Inre och yttre skönhet i samspel.
Just därför heter mitt företag, som jag grundade 2012, Scentum - ett namn som både har tydlig koppling till “scent” (doft), till “senses” (våra sinnen) och till centrum, som i att centrera sig. Det är precis det jag brinner för: att hjälpa människor landa i sin sinnliga kärna (genom även yoga, meditation, skogsbad) och då också förstå hur doft kan påverka välmående, närvaro och känslor.
Mitt förhållande till dofter är professionellt rotat. I 13 år har jag arbetat med parfym på heltid som PR- och utbildningsansvarig hos en av Nordens största distributörer. Jag har fått arbeta med omkring fyrtio olika parfymmärken, allt från kändisdofter och lifestyle-brands till high-end lyx och ren nisch. Bred och djup kunskap och erfarenhet.
Under dessa år har jag utbildat hundratals butikssäljare hos olika återförsäljare och hållit ett 50-tal pressmöten, influencerträffar och konsumentevent. Jag har mött allt från totalnybörjare till riktiga parfymnördar och älskat att få tala med alla på den nivå där de befinner sig. Många gånger är det även de som lär mig, det är jag så ödmjukt tacksam för och jag älskar det! Det är det som är så spännande med doft och parfym, man är aldrig fullärd – för en nyfiken själ som mig är det bästa tänkbara.
Med den här bakgrunden bär jag med mig både erfarenhet, förtroende och framför allt en enorm passion.
- Hur föddes idén till Parfym Mellan Raderna? Var det spontant eller något du länge burit på?
Idén till Parfym Mellan Raderna var allt annat än spontan. Det är en dröm jag burit på i över åtta år. Fröet såddes när jag blev inbjuden som gäst i en återförsäljares podcast för att prata parfym. Efter det avsnittet fick jag enormt fin respons, många menade att jag pratade om doft på ett sätt som var lätt att förstå, även för dem utan någon större förkunskap. Det gjorde mig otroligt glad och gav mig insikten och inspiration till att jag ville skapa något mer.
Men som sagt så har jag under många år varit knuten till olika parfymvarumärken, och då kände jag att jag inte kunde vara helt objektiv. För mig var det viktigt att kunna prata fritt, nyfiket och utan begränsningar. Nu när jag driver mitt eget företag och arbetar helt fristående kunde jag äntligen vara objektiv och då föll allt på plats. Åtta år senare var tiden alltså rätt att starta podden. Parfym Mellan Raderna är därför precis det jag drömt om: genuina samtal där doft får vara både utgångspunkt och bro in i människors liv.
För jag ville också att podden skulle rymma mer än bara parfym. Jag är utbildad hälsocoach och har bade utbildats i och jobbat med samtal, tycker det är bade spännande och roligt - och jag är genuint nyfiken på människor och deras historier. Jag ville hitta en plats där doft fick möta det mänskliga, det sårbara och det nyfikna. Allt detta tycker jag nu inryms i Parfym mellan raderna.
- Vad handlar podden om – och hur valde du dina gäster?
Parfym Mellan Raderna är ett forum för varma och genuina samtal med människor jag själv är nyfiken på - och som jag upplever att många andra också är nyfikna på. Varje avsnitt blir en liten tidsresa genom gästens liv, där vi rör oss mellan det personliga och det professionella, alltid med dofter som den röda tråden.
Vi pratar om dofter i stort, parfymer i synnerhet och hur det skulle dofta om gästen själv var en parfym. Gästerna får även skicka vidare en fråga till nästa person i serien, vilket skapar en fin kedjereaktion genom säsongen.
När jag valde gäster till första säsongen ville jag ha en bredd: olika personligheter, olika professioner och olika uttryck men alla med någon typ av naturlig koppling till doft. Det kan vara blommor, musik, färg och form eller andra sinnliga uttryck.
Framför allt valde jag människor som är just det podden handlar om: varma, genuina, härliga, fina, modiga människor som vill dela med sig av sin doftresa genom livet.
Vem riktar sig podden till?
Podden riktar sig till helt vanliga människor som tycker att parfym är kul och spännande.
Det kan vara någon som alltid haft samma parfym och vill prova något nytt, någon som hört ord som doftnoter och doftgarderob men aldrig fått en förklaring, eller någon som bara vill förstå parfym lite mer, på ett lättsamt och inspirerande sätt.
Podden är typ “parfym för rookies”, för alla som gillar att lyssna till fina, genuina samtal med härliga, inspirerande, karismatiska människor och deras doftresor genom livet. Härliga fina samtal, med parfym mellan raderna.
Vilken var din första parfym – och vilket intryck gjorde den?
I slutet av 80-talet använde alla tjejer Loulou från Cacharel och den gjorde ett starkt intryck på mig. Den var egentligen alldeles för tung för mig som tonåring, vilket jag förstår än mer idag när jag vet vilka intensiva noter den innehåller. En annan parfym som jag dock minns varmt och som jag gillade var Gabriela Sabatini (tror det var typ en tennisspelare, så en kändisdoft redan då😉), en lättare citrusdoft och det kan förstå att jag tyckte om den då det är noter som jag fortfarande dras till idag. Men eftersom Loulou var den “coola” doften som alla ville ha så använde jag den ändå, fast att jag inte riktigt gillade den. Men just därför minns jag den så väl: den lärde mig tidigt hur viktigt det är att hitta en doft som faktiskt känns som jag.
Vilka gäster drömmer du om framåt?
Podden är fortfarande i sin linda, men responsen har redan varit fantastisk, vilket gör mig ännu mer nyfiken på nya doftresor. Det är så roligt att det känns som att fler än jag har längtat efter att lyssna till samtal som dessa och att många inte ens visste att de hade en nyfikenhet för parfym har väckt ett intresse och en nyfiknehet till liv och att massa härliga minnen vaknar till liv – hos såväl gäst som lyssnare.
Jag längtar efter att prata med människor som arbetar professionellt med doft, smak och andra sinnen som t ex kockar, sommelierer, konstnärer och fler musiker. Människor som skapar upplevelser genom sina sinnen och låter det kännas. Inte vara något rationellt eller intellektuellt – utan mer som en upplevelse.
Min absoluta drömgäst är Mischa Billing, en person som för mig står för just det som denna podden är: närvarande, mänsklig och full av genuinitet. Jag har hört henne säga att hon ser “skönheten i måltiden och poesin i vinet” och när man hör henne tala är det just den där sinnliga, målande, vackra tonen, den upplevelsebaserade berättelsen, som träffar. Så som det också blev i samtalet med Jill, inte det intellektuella först utan det som slår an en ton i dig.
Mischa kombinerar en lång karriär som sommelier, lektor i måltidskunskap och förståelse för hur doft, smak och upplevelse samverkar i människans sinnen. Det gör att hon inte bara är en expert utan också en människa jag verkligen skulle vilja sitta ner med i ett långt samtal med doft in mellan raderna.
Allt detta sammantaget gör Mischa Billing till min absoluta drömgäst och jag tror att väldigt många fler än jag skulle vara nyfikna på hennes doft- och smakresa genom livet.
Vilka trender påverkar parfymvärlden just nu?
Jag tänker inte så mycket specifika trender utan mer dualiteter. Låt mig ge tre exempel.
Dupes vs Nisch. I ena ändan finns s k dupes, prisvänliga tolkningar av kända dofter, och på den andra nischparfymer från små exklusiva hantverks-parfymhus.
Silage vs Scent Snacks Samma sak gäller hur vi bär doft idag: klassisk silage där parfymen lämnar ett tydligt spår när människan som bär den såväl kommer in i som lämnar rummet, kontra “scent snacking” där man fyller på löpande under dagen som att “snacksa” lite smått nu och då, med rollerballs, mistar och hårparfymer.
Noter – gourmand vs “icy” Även noter följer detta mönster: gourmand-dofter är här för att stanna och utvecklas ständigt i nya riktningar - mjukt, varmt, fylligt, sensuellt, boozy, sälta - i kontrast till “icy notes” som är rena, aromatiska, ”airy”, mineraliga kompositioner med luftig lättare mysk, med örter och med ”isiga” och/eller marina inslag av olika slag.
I övrigt såklart att nämna hållbarhet som inte längre en trend, det är en hygienfaktor.
Hur många parfymer har du och vilken är din signaturdoft?
Jag har inte räknat exakt, men typ strax under 100. Samlingen och antalet förändras ständigt eftersom jag alltid är nyfiken på nya dofter. Precis som med kläder dras man till det man gillar och jag har en stor förkärlek för citrusdofter av olika slag.
Att antalet förändras beror också på att jag är generös med mina vänner: om en doft inte används eller skulle passa bättre hos någon annan ger jag den gärna vidare till vänner och/eller till mina tonårsdöttrar beroende på vilken doft det är.
En enda signaturdoft är svårt, men om jag måste välja blir det Dolce & Gabbana Light Blue. Den har följt mig i många år och fungerar i nästan alla sammanhang - vardag, fest, sommar, energi eller lugn. Den är som min avokado i doftform. Om jag bara får äta en enda sak hela livet 😊… om jag bara får ha en enda doft resten av livet 😊…
Om podden hade en doft, vilken skulle det vara?
Poddens signaturdoft skulle få bli Terre d’Hermès Eau Intense Vétiver, en doft som sammanfattar allt podden vill vara. Öppningen av bergamott, citron och grapefrukt bär samma friska energi och nyfikenhet som våra samtal – och den toppen är så mycket jag.
I hjärtat finns en kryddig puls och edge av peppar, precis så som det i våra möten och samtal finns just edge och puls som på ett intressant sätt gör samtalen levande och autentiska.
I basen av vetiver, patchouli och bärnstensträ ligger en robust autenticitet och tidlöshet. Grundat och jordat, varmt.
Doften speglar också Hermès värderingar: kreativt hantverk, kvalitet och integritet. Precis så väljer jag också mina gäster - människor som uttrycker sig genom sina sinnen och bär sitt kreativa skapande i sin egen uttrycksform med värme och äkthet. Och det de gör är ett kvalitativt hantverk i deras genre.
Terre d’Hermès Eau Intense Vétiver är tidlös men levande, frisk men stadig, kreativ men äkta, precis så som jag tycker att podden är.